Dit verhaal speelt zich af in het gebied tussen Breendonk, waar de brouwerij van Moortgat gevestigd is, een logistieke site enkele kilometers verderop in Ruisbroek, de magazijnen van ODTH en de TCT-binnenvaartterminal in Willebroek, op een afstand van zeven kilometer van de logistieke site. Duvel Moortgat streeft ernaar om zijn transportprocessen te optimaliseren en CO₂ te besparen, waarbij het binnenschip een belangrijke rol speelt. Vanuit Willebroek worden containers met bier verscheept naar de haven van Antwerpen en vervolgens naar China. ODTH fungeert als partner voor het laden van de containers. De unieke ligging van ons magazijn in Willebroek maakt het mogelijk om rechtstreeks containers vanop de terminal te laden.
“In het eerste jaar haalden we zo 200 vrachtwagens van de baan. In normale omstandigheden gaan er dit jaar reeds 1.700 containers per binnenschip naar Antwerpen voor de Chinese markt.”
De casestudie resulteerde in de volgende voordelen:
1
Flexibliteit
Het gebruik van de binnenvaart zorgt ervoor dat Duvel Moortgat flexibel zijn containers kan inplannen. De afhankelijkheid van het verkeer en transporteurs wordt op deze manier aanzienlijk verminderd.
2
CO2 besparing
Door gebruik te maken van de terminal wordt er een aanzienlijke CO2 besparing gerealiseerd. Per container via de binnenvaart wordt er een besparing van 0.1 ton CO2 gerealiseerd.
3
Kostenbesparing
Dankzij de oplossing van ODTH is er geen voor of natransport van de container meer vereist. Op deze manier kan Duvel Moortgat een kostenbesparing op transport realiseren.
Een groeiend aandeel
De afgelopen jaren is het aantal containers via de binnenvaart flink toegenomen. Zo werd in 2021 reeds de 3000ste container via de binnenvaart geladen:
https://www.duvelmoortgat.com/en/news/3000th-container-by-boat